Historien om Barton Perreira
av Mathias Stering den Sep 07, 2022
Bill Barton och Patty Perreira startade BARTON PERREIRA 2007 och sålde in sin första kollektion glasögon direkt från skissbordet till några av världen exklusivaste butiker och varuhus som till exempel Neiman Marcus, Barneys New York, och Bergdorf Goodman. Deras första kollektion innehöll 42 modeller med både sol och vanliga glasögon.
Företagets direkta framgång kom inte av en slump, utan både Bill och Patty hade en gedigen erfarenhet från branschen sedan tidigare. Patty var med och startade Oliver Peoples där hon arbetade i över 18 år, varav de sista 11 åren som designer. Bill var VD för samma företag. 2006 valde de att gå vidare i karriären och det dröjde inte länge förrän de beslöt sig för att starta ett glasögonmärke tillsammans på sina egna villkor, där de kunde utveckla och förädla de idéerna de en gång byggt Oliver Peoples initiala framgångar på.
Även om BARTON PERREIRA är baserat i Los Angeles är deras bågar handgjorda i Japan då det enbart är där man kan uppnå den komplexitet och noggrannheten för detaljer som de söker. Medan massproducerade glasögon tar ett par minuter att tillverka tar det fyra veckor att färdigställa ett par BARTON PERREIRA. De använder endast material av absolut högsta kvalité, så som japanskt titan, och acetat av sorten zylonite. Zylonite acetat är extremt lätt, hållbart och bibehåller en djupare glans på ytskiktet. Alla acetatbågar tumlas i flera dagar och poleras därefter två gånger av japanska hantverkare för att skapa en sömlös, glansig och slätt finish.
BARTON PERREIRAs inspirationen har genom åren hämtats från arkitektur, bilar, klockor konst och mode. Det har alltid varit de historiska eller klassiska influenserna som tilltalat Patty. Det moderna och trendiga faller snabbt ur tiden. De ikoniska objekten är de ting människor uppskattar över tid och som består. Det är så BARTON PERREIRA vill att deras bågar ska upplevas.
För Patty Perreira har den viktigaste designaspekten alltid varit balansen i bågarna, kombinationen mellan passform, vikt och den fysiska känslan när dem sitter på ansiktet. Patty förstår inte hur man kan vara komfortabel i ett par tunga och klumpiga bågar. Även om BARTON PERREIRA har större modeller så har fokus alltid legat på att glasögonen ska vara lätta och bekväma att bära. "Jag tror att det är det som gör att BARTON PERREIRA sticker ut och skiljer oss från andra varumärken. Många kan designa vackra bågar, men många gånger saknar de den viktiga detaljen."
Alla bågarna är personligen handskissade av Patty. Det är aldrig upp till fabrikerna hur ett par bågar ska produceras, därför finns det över 120 olika typer av gångjärn att hitta i deras bågar genom åren. ”Allt är anpassat till den specifika designen. Och för mig är det lyx, det handlar inte om priset," säger Patty.