Historien om Thom Browne
av Mathias Stering den Sep 28, 2022
Få modedesingerns har ett lika starkt kännetecken som THOM BROWNEs legendariska kostymer vars kavajer med en skräddarsydd känsla som är vågad men fortfarande bärbar, och som matchas med passande shorts vilket resulterar i en rebellisk känsla till en annars klassisk look. Kostymerna bärs alltid upp av en vit oxfordskjorta, grå slips med matchade slipsnål, samt klassiska svarta bourges på fötterna.
Thom som växte upp i Pennsylvania tog en aning krokig väg in i modevärlden. Efter ekonomistudier på University of Notre Dame i Indiana tog hans kortlivade skådespelardrömmar honom på en resa till Los Angeles. Därefter fick Thom sitt första jobb inom modebranschen i Giorgio Armanis showroom. Ett par år senare fick Ralph Lauren syn på en av Thoms signaturkostymer och handplockade honom till Polo för en tjänst som designer. 2001 lämnade Thom dock sitt jobb för att starta egen märke THOM BROWNE, och två år senare öppnade han sin första butik för skräddarsydda kostymer i New York. 2006 presenterades han på New York Fashion Week, och året efteråt utsågs han till årets designer av GQ.
THOM BROWNEs satsning på glasögon började 2011 när Thom inledde ett partnerskap med sina vänner Jeff Solorio och John Junipers, tillika grundarna och ägarna av DITA Eyewear. De hade upptäckt att de alla delade en alltför likasinnad passion för perfektion, högkvalitativa material och innovativt hantverk för att inte se ifall de kunde göra någonting tillsammans, och deras samarbetade fortsätter än i dag.
THOM BROWNEs glasögonbågar är tillverkade i Japan av sakkunniga hantverkare utav bästa tänkbara acetat och metall för att ge varje enskild båge en elegans och känsla av högsta kvalité. Kollektionerna kännetecknas av en väldigt ren och avskalad design, som både kombinerar det klassiskt tidlösa med det moderna och eleganta, för att alltid resultera i en känsla av kvalitét och exklusivitet.