Historien om Res Rei
av Mathias Stering den Sep 07, 2022
Olivero Zanon startade 2011 det italienska märket RES REI, och har kontoret i sin hemstad Treviso som ligger strax utanför Venedig. Det latinska ordet RES REI betyder "the thing," eller på svenska ”saken”. Meningen med namnvalet är att det är ett existerande föremål, med substans och form; men det betyder också ett koncept, en idé. RES/REI är idag ett globalt märke med ett lokalt fokus. De tror på att skapa glasögonbågar som står för deras värderingar, kvalitét, hållbarhet och historia.
Olivero Zanon växte upp i en familj som värdesatte konst och den italienska kulturen. Han fick sin universitetsutbildning på en konst- och designskola i London där fokus låg på att lära sig hela processen i en produktion, och efter studierna arbetade han som industridesigner för ett amerikanskt designföretag. Efter en tid med stora multinationella företag som kunder saknade Olivero de mer intima mötena med människor, att få skapa personliga produkter. Glasögonbranschen blev lösningen på hans problem. Med nystartade RES REI fann han möjligheten att kontrollera hela processen och interagera med människor på alla plan – från underleverantörer till slutkunder.
Tillsammans med den italienska designern Umberto Mischi skapade Olivero märket RES REI med vågade kollektioner i en annars klassisk präglad bransch. De fann inspiration från italiensk historia, konst, skulpturer och musik vilket resulterade i bågar av fantastisk kvalitét som är unika och estetiska vackra med kombinationer av både mönster och färgval man inte hittar någon annanstans.
RES REI har valt att lägga hela sin produktion i Italien av tre anledningar. Att enbart arbeta med lokala tillverkare gör det enklare att kunna kontrollera kvalitén och besöka både leverantörer och fabrik varje vecka. En helt lokal produktion innebär även mindre transporter vilket minskar varumärkets koldioxidavtryck. Sedan är givetvis det italienska hantverket och arvet någonting som Olivero värdesätter otroligt högt. Flera av de världsledande varumärkena inom optikbranschen/detaljhandeln finns utav just den händelsen inom några kvadratkilometer från deras hemort, i hjärtat av Italien.