Historien om Oakley
Journal

Historien om Oakley

av Mathias Stering den Sep 07, 2022

Märket OAKLEY grundades redan 1975 utav en galen vetenskapsman med en verkstad i sitt garage, $300 på fickan, och med en hund bredvid sig som hette Oakley Anne. James Jannards affärsidé var att både estetiskt och funktionsmässigt förbättra produkter som fanns på marknaden. Han ville skapa konst som levererade.

 

James första revolutionerade produkt var ”The Oakley Grip,” ett grepp till motorcykelhandtag som förbättrade greppet när handtaget blev fuktigt. Därefter kom hans första glasögon ”O Frame Goggle,” även de främst skapade för cross och motorcykelförare. Men en förbättrad lins som både var större samt böjd i sin konstruktion fick förarna ett bättre synfält än de någonsin haft tidigare. Glasögonen justerandes därefter till Ski Goggles med anpassningar för alpinisternas specifika preferenser, sedan fortsatte det vidareutvecklas för var och varannan tänkbar sport innan de även James hittade en form för lifestyle solglasögon. OAKLEYs kunder gick från att vara extremidrottare, till Michael Jordan och André Agassi, vidare till Tom Cruise för att sedan sprida sig till varenda kotte i kvarteret som spelade golf, surfade, cyklade, power walkade, klippte gräsmattan eller bara var det minsta intresserad av att se cool ut.

OAKLEY tog fullständigt över utvecklingen av sportglasögon på 90-talet och har varit ledande på marknaden sedan dess. Företaget har rötter i en 40-årig innovationshistorik och en filosofi som sätter varumärket i en klass för sig. OAKLEYs glasögon är utformade för prestation. De har ständigt vidareutvecklat sig själva genom att hela tiden ingå samarbeten med världsledande atleter inom olika idrotter för att utveckla produkter som specifikt motsvarar kraven för prestanda i deras miljöer. Efter utveckling har produkterna genomgått massiva tester i krävande miljöer under extrema förhållanden för att se att de lever upp till de högt ställda kraven.

 OAKLEY är helt enkelt besatt av detaljerna, då det är precis det som gör skillnaden mellan att komma 3a eller få kliva högst upp på pallen. Företaget har fått världsomfattande patent mer än 600 gånger på sina olika konstruktioner. Deras utvecklingsteam lever för känslan de får när de lyckas skapa någonting nytt. OAKLEY fortsätter att utvecklas genom att titta mot framtiden, söka upp eventuella problem för att direkt föregå med lösningar. Företaget har en besatthet av att hitta nya koncept, utmana sig, försona sig, återuppväcka och återskapa. Det är så de blivit betrodda av dem framåtsträvande och burna av dem engagerade. OAKLEY har redan skapat historia, och börjat om igen.

 

 

Relaterade artiklar
En ny era av Lyx – Upptäck DITA Epiluxury

En ny era av Lyx – Upptäck DITA Epiluxury

Läs mer
Historien om Sato

Historien om Sato

Läs mer
Historien om Lazare Studio
Historia

Historien om Lazare Studio

Läs mer
Solglasögon 2024 - Nyheter & Trender
Ahlem

Solglasögon 2024 - Nyheter & Trender

Läs mer