Ett samtal med Toshiaki Yamagishi – grundaren av YELLOWS PLUS -	Om japanskt hantverk, tidlös design och glasögon som känns rätt – länge.
Journal

Ett samtal med Toshiaki Yamagishi – grundaren av YELLOWS PLUS - Om japanskt hantverk, tidlös design och glasögon som känns rätt – länge.

av Mathias Stering den Dec 17, 2025

Det här är inte en intervju om glasögon. Det är ett samtal om tid, hantverk och varför vissa saker aldrig behöver höja rösten för att bli hörda. Vi möter Toshiaki Yamagishi – grundaren av YELLOWS PLUS – i ett stillsamt samtal om barndom, millimetrar och skönheten i det som bara känns rätt.


Om barndom, hantverk – och varför vissa glasögon bara känns rätt

Vi sitter mitt emot varandra vid ett bord. Inga presentationer, inga stora ord i början. Bara ett lugn som infinner sig snabbt. Det är ofta så samtal börjar när inget behöver bevisas.

YELLOWS PLUS är ett sådant varumärke.
Det höjer inte rösten. Det väntar på att bli upptäckt.

Det är också därför man ofta stannar längre med dem.

Fukui, från början

När Toshiaki berättar om sin uppväxt låter det mer som ett minne än en bakgrundshistoria. Han växte upp i Fukui, Japans centrum för glasögonhantverk, i ett hem där familjens eyewear-företag och verkstad var en del av vardagen.

Som barn lekte han bland hantverkarna. Spillbitar av plast blev leksaker. Arbetet pågick runt honom – metodiskt, exakt, tyst. Han såg hur små justeringar förändrade helheten. Hur form och funktion aldrig var separata.

Varje båge justeras för hand av hantverkare som i många fall arbetat med glasögon i decennier.

Samtidigt importerade familjen glasögon från Europa och USA. Olika uttryck, stilar och proportioner passerade hans blick varje dag. Utan att han då visste det byggdes ett inre arkiv upp – inte av trender, utan av förståelse.

”Jag lärde mig inte design medvetet,” säger han. ”Det bara blev en del av mig.”

Mer än syn

När vi frågar vad glasögon betyder för honom personligen svarar han utan att tveka.

Det handlar om glädje.
Om möten.

Att se reaktionen hos någon som hittat rätt par – och att den känslan blir hans egen drivkraft. För Toshiaki är glasögon inte ett objekt, utan ett sammanhang. Ett sätt att möta människor.

För bäraren betyder det ofta något annat: att glasögonen fungerar till allt – jobb, fritid, vardag och fest – utan att någonsin kännas fel.

Den insikten blev tydlig när han själv började arbeta som säljare i familjeföretaget.

”Jag kunde inte rekommendera ett enda par,” säger han. ”Inte till kunder. Inte till vänner.”

Redan då fanns formerna i hans huvud. En känsla av att något saknades.
Det var där YELLOWS PLUS tog form – inte som ett varumärkesprojekt, utan som ett behov av ärlighet.

Relaxing Classic

YELLOWS PLUS filosofi sammanfattas ofta i två ord: Relaxing Classic. När han förklarar dem är det tydligt att det inte handlar om nostalgi.

Det handlar om saker som håller.
Som åldras väl.
Som inte kräver uppmärksamhet, men förtjänar den.

”Jag vill att någon ska se tillbaka om tio år och tänka: det här var ett bra val.”

Glasögonen ska inte förändra bäraren. De ska inte ta över. De ska följa.

”De ska elegant förstärka individen,” säger han.

YELLOWS PLUS följer inte trender – men står heller inte still.
De är designade för att överleva dem.

Om han måste sätta ord på vad varumärket står för lutar han sig tillbaka och säger:

”Rent och vackert.”

DNA:t som känns

Vi pratar om DNA. Om hur man känner igen ett par YELLOWS PLUS utan logotyper eller tydliga signaler.

Svaret är konsekvent: balans, komfort, funktion.

Inget är överdrivet. Inget är där för syns skull. Allt är gjort av människor som förstår vad glasögon faktiskt är – och hur de används, varje dag.

Och så kommer vi dit igen. Till detaljerna som knappt syns.

”En millimeter. En grad,” säger han. ”Det är ofta där allt avgörs.”

Det är därför de inte skriker i handen – men sitter rätt i ansiktet.

Det är summan av små, nästan osynliga justeringar som skapar den där känslan människor har svårt att sätta ord på:
det här känns rätt.

Där allt avgörs

Det mest krävande ögonblicket i hans process är inte den första skissen. Det är när designen ska skalas ner till sin slutliga storlek.

”När man minskar en form går stilen ofta sönder.”

Att reparera balansen, hitta rätt proportioner utan att tappa själ – det är där YELLOWS PLUS föds på riktigt. Det är långsamt. Krävande. Och helt avgörande.

När vi frågar om innovation avfärdar han nästan ordet.

”Jag har stor respekt för traditionen,” säger han. ”Jag är bara tacksam över att få vara en del av detta hantverk.”

När världen svarade

Det internationella genombrottet kom tidigt. 2004, på en mässa i Hongkong.

”Vi fick förfrågningar från Europa och USA. Då förstod jag att uttrycket fungerade även utanför Japan.”

Trender betraktar han däremot med försiktighet.

”Efter varje trend kommer ett föråldrande.”

Det är därför YELLOWS PLUS aldrig känns daterade – men heller aldrig ansträngt aktuella.

När vi frågar vad han är mest stolt över just nu svarar han oväntat – inte med en kollektion, utan med en bil.

En 1969 Mini Traveller.

Den är trång. Inte särskilt bekväm. Men älskad.
Och det, säger han, är styrkan i design som överlever tid.

Stockholm

Mötet med Bågar & Glas började intuitivt. Han hade bara sett butiken online.

”Men jag kände direkt att det var rätt.”

Han skickade en inbjudan till MIDO. Strax innan sista dagen tog slut dök dåvarande ägaren upp – inbjudan i handen.

”Det var ett väldigt speciellt ögonblick för oss.”

Vi väljer YELLOWS PLUS av samma skäl som Toshiaki skapar dem:
respekt för hantverket och för människan som bär dem.

På frågan om hur japansk tradition möter skandinavisk estetik svarar han eftertänksamt:

”En design som står stadigt – och följer dig genom livet.”

Ett sista råd

Innan vi skiljs åt frågar vi vad han vill säga till någon som provar YELLOWS PLUS för första gången.

Han tvekar inte.

”Om du söker glasögon som håller över tid – välj YELLOWS PLUS.”

Det här är inte glasögon man byter ofta.
Det är glasögon man stannar med.


Upptäck YELLOWS PLUS hos Bågar & Glas
I våra butiker i Gamla Stan och City.
För dig som uppskattar hantverk, lågmäld precision och design som fortfarande känns rätt om tio år.


 

TIll STARTSIDAN

Läs mer i BÅGAR & GLAS JOURNALS

Läs mer OM OSS

Utforska våra VARUMÄRKEN

Besök WEBBSHOPPEN

 

 

Relaterade artiklar
Jacques Marie Mage | KUROKAWA | hyllning till japansk arkitektur och exklusivt eyewear-hantverk

Jacques Marie Mage | KUROKAWA | hyllning till japansk arkitektur och exklusivt eyewear-hantverk

Läs mer
ALPAGOTA – Det nya modet sitter i blicken

ALPAGOTA – Det nya modet sitter i blicken

Läs mer