Blogg-huvudbild-1024x390

MOSCOT – Familjeföretaget i 5 generationer

Många välkända glasögonmärken på marknaden är idag uppköpta av stora moderbolag och designas och tillverkas av helt fristående underleverantörer. Det är inget konstigt i dagens industrisamhälle, men det gör att man känner än starkare för optik och familjeföretag Moscot från Lower East Side i New York som har en historia som sträcker sig tillbaka över 100 år och genom fem generationer. När immigranten Hyman Muscot år 1899 sålde glasögon direkt från sin träkärra på Orchard Street var han helt ovetandes om just där la grunden till för vad som skulle bli ett av världens högst ansedda glasögonmärken. 

Harvey Moscot som idag är VD brukar säga att det första man ser i en persons ansikte är glasögonen. Man ser inte skorna först, eller deras byxor. Men en persons glasögon säger något, de avslöjar berättelse om vem dem är.

Harvey, som är fjärde generationen i företaget, har utvecklat varumärket Moscot från att vara en fristående optiker i kvarteret till att blir ett globalt modeglasögonmärke. Under resans gång kontrollerade han alla aspekter av verksamheten från ramdesign till detaljhandel och varumärkeshantering. 

Än idag har Moscot kvar sin kärna och personlighet i samma kvarter på Lower East Side i New York där allt började. Samtidigt som Harvey driver företaget framåt hjälper han dagligen till med synundersökningar i någon av deras butiker, vilket är något han även planerar att fortsätta med så länge han lever. Trotts att de blivit ett globalt företag så väljer familjen fortfarande att se sig själva och i största mån försöka agera som en kvartersbutik. Den synen ska återspegla allt de gör, särskilt när det gäller kontakten med sina kunder.

Historien om Moscot började för 107 år sedan

1899 anlände Hyman Moscot från Vitryssland till New York på jakt efter den amerikanska drömmen och började sälja glasögon från en träkärra som han drog upp och ner längst Orchard Street. Träkärran blev senare Moscots välkända logga.

1915 öppnade Hayman sin första butik på 94 Rivington Street.

1936 flyttade Haymans son Solomon ”Sol” (2a generationen) butiken till hörnet av Orchard och Delaneys där den än ligger idag. Runda glasögon blev väldigt populärt under 1930-talet, och de runda klassiska MILTZEN och ZOLMAN började tillverkas.

Under 1940-talet blev glasögon en viktig modeaccessoar, och Moscots mest ikoniska modell LEMTOSCH föddes.

1951 tog Sol´s son Joel (3e generationen) över som framgångsrikt skulle driva verksamheten vidare i hela 50 år. 

1986 klev Harvey (4e generationen) officiellt in i förtaget. 6 år senare börjar även brodern Kenny som ekonom.

1996 lyckades de öppna ytterligare en butik på 69 W. 14th Street i korsningen av 6th Avenyn. Det är Moscots flaggskeppsbutik idag.

2013 kliver Harveys son Zack (5e generationen) in som chefsdesigner på Moscot. 

Moscots framtid

Zachary Sol Moscot är uppkallad efter sin farfar Sol Moscot och är den kreativa och framåtblickande femte generationen i familjen. Zachary har rollen som chefsdesigner på Moscot men närmar sig idag alla aspekter av verksamheten. Tanken är att han en dag ska ta över VD rollen från sin far och få företaget att fortsätta växa över världen, men fram till dess kommer dock största fokuset ligga på bågarnas design. Familjen och företagets historien är viktigt för Zachary, och han säger att inspirationen till varje ny båge alltid kommer vara trogen företagets DNA. Man ska kunna ta med en Moscot båge vart som helst i världen, men den ska alltid återspegla det lokala i New York.

Moscot som företag har länge ansetts vara en institution inom glasögonindustrin. Men med deras växande kollektioner och förmåga att berätta sin historia över hela världen är de inte längre enbart kända som en leverantör av glasögon, utan även som ett starkt individuellt varumärke inom modeindustrin. Moscot spelar idag en viktig roll när det gäller glasögonmodets utveckling i New York City, Los Angeles, London, Hong Kong och Tokyo.

Harvey säger att målet för Moscot, idag än mer än någonsin, är att fortsätta värna om familjearvet. Varje modell har en story bakom sig. Harvey vill inte att kunder enbart känner att de får ett par glasögon. Han önskar likt sina förfäder att arvet lever vidare och förblir en del av New Yorks lokala historia även för kommande generationer och fortsätter hjälpa människor att berätta och förstärka deras personligheter.

Moscots kollektioner – Original och Spirit

Moscot erbjuder idag två kategorier av bågar, Original och Spirit Collections. Original Collection hämtar sin inspiration från hur glasögon skapades inom familjeföretaget på 30- till 80-talet. Spirit Collection har en mer modern touch men har ändå lyckats behålla Moscot ‘s DNA. Båda kollektionerna finns som optalmiska eller solglasögon.

3 personliga Moscot favoriter

Lemtosh har sin grunddesign från 40-talet och är troligtvis den mest berömda modellen, dock långt från den äldsta. Skådespelaren Johnny Depp har blivit synonym med modellen, särskilt efter att ha bar dem i filmen ” Secret Window” (2004), och bågen har blivit väldigt populär bland många av dagens världsstjärnor.

Miltzen har funnits sedan 30-talet. Både Truman Capote och Andy Warhol har burit dem. Namnet kommer från en farbror vars namn var Hesh – av någon oförklarligt anledning kallades han för farbror Miltzen förklarar Moscot på sin hemsida.

Zolman. Det blir inte mer klassiskt än med ett par runda bågar. Dem togs fram av ingen mindre än Sol Moscot själv för snart 90 år sedan, och är lika aktuella än idag. Zolman var hans namn i födelsecertifikatet.

 

Klicka för att se: Historien om Moscot

 

Klicka för att komma till Moscot modellerna i webbshoppen.

Klicka för att komma till alla våra varumärken.

Klicka för att läsa om andra nyheter.

Klicka för att komma till första sidan.